Denizcilik Sektöründe ÖTV’siz Yakıt Uygulamasında Yeni Dönem
Türkiye’de toplam 46.676 ticari gemi ve su aracı bulunuyor.
Bunların yaklaşık yüzde 46’sı yani 21.665’i, balıkçılık faaliyetinde kullanılıyor.
Öte yandan büyük tonajlı balıkçı gemisi sayısında da gözle görülür artış var: “150 groston ve üzeri balıkçı gemisi” kategorisinde 2017’de 279 adet iken, bu sayı yüzde 65’lik artışla 460’a yükselmiş durumda.
Uraloğlu’nun verdiği bilgilere göre, balıkçı gemilerinin faaliyet alanları da genişletiliyor.
Limanlar Yönetmeliği’nde yapılan değişikliklerle Bandırma ve İskenderun gibi limanların demirleme bölgeleri balıkçılığa açıldı. Böylece bu bölgelerde balıkçılar artık daha geniş sahalarda faaliyet gösterebiliyor.
İstanbul Bölge Liman Başkanlığı sınırlarında Marmara Denizi'nde drift sahalarıyla ilgili yeni düzenlemeler yapıldı; balıkçı teknelerinin faaliyet alanı, Ambarlı ve Yalova gibi demirleme sahalarına yönlendirilerek genişletildi. Bu sayede Marmara Denizi’nin daha büyük bir kısmında balıkçılar avlanma imkânına sahip olacak.
Bu yakıt desteği, balıkçılık sektöründe maliyet baskısını azaltması açısından oldukça önemli. Özellikle mazot ve diğer enerji giderlerinin yüksek olduğu günümüzde, ÖTV’siz yakıt uygulaması balıkçıların ekonomik sürdürülebilirliğini destekleyecek. Ayrıca, gemi sayısındaki ve tonajdaki artış, sektörün büyüme eğiliminde olduğunu gösteriyor.
Balıkçılar açısından bu destek, hem operasyon maliyetlerini düşürme hem de daha geniş saha ve liman imkanlarından faydalanma imkânı sağlayacak. Ancak uygulamaların sahada nasıl işleyeceği, yakıt temini, denetim ve belge süreçleri gibi hususlarda şeffaflık ve düzenin sağlanması da önem taşıyor.