Para İçin Film Yapmadığını Söyleyen Tayvan Sinemasının Cannes Ödüllü Yönetmeni Edward Yang’ın Harika Filmleri

Merhaba. Uzak Doğu sinemasını sevenler elbette Edward Yang ismine aşinadır. Kendisi Tayvan sinemasında pek çok önemli ve başarılı filmlere imza atmış ödüllü bir yönetmendir. Filmlerinde işlediği konular kendi halkı olan Tayvan toplumunun günlük yaşayışına ışık tutacak niteliktedir. Bu içerikte Yang'ın filmlerini bir araya topladım.

Hepsini izlemeniz dileğiyle.

Edward Yang'dan kısaca bahsedelim.

6 Kasım 1947'de Çin'in Şanghay şehrinde doğan Edward Yang, neslinin en yetenekli uluslararası film yapımcılarından biridir. Özellikle Tayvan Yeni Dalgasının önde gelen sanatçıları arasında olan Yang, Tayvan'ın kırsal yaşamını, şehir ve kentsel yaşamı analiz ettiği filmleriyle oldukça tanınan bir yönetmen.

Yang, para için film yapmadığından filmlerinin dağıtımı yapılmıyordu.

Tayvanlı yönetmen Tayvan toplumundaki değişimlerin orta sınıflar üzerindeki etkileriyle ilgileniyordu. Filmlerinde modern ve geleneksel arasındaki mücadele ile iş ve sanat arasındaki ilişkiyi anlatan yapımlar yaptı. Açgözlülüğün sanatı bozabileceğini düşünen yönetmen para için film yapmadığını belirttiği için filmlerini piyasada bulmak oldukça zordu. 2000 yılında yaptığı Yi Yi filmiyle Cannes'da En İyi Yönetmen Ödülü'nü kazanan Yang, filmlerinde şehir manzaralarını, boş alanları gösteriyordu ve az sayıda yakın çekim yapıyordu. Şimdi gelelim filmlerine...

In Our Time (1982)

In Our Time, Edward Yang, Yi Chang, Ko I-Chen ve Tao Te-Chen tarafından yönetilen Tayvanlı bir antoloji filmidir. Filmin dört bölümünün her biri 1950 ile 1980 arasında farklı bir on yılda geçiyor ve karakterleri hayatlarının farklı dönemlerini konu ediniyor. Yönetmenler bu filmde toplumun sosyal hayatını ve ekonomik durumlarını dramatik ama komik bir yönden ele alıyor. Film Yeni Tayvan sinemasının temel filmi olarak da anılıyor.

That Day, on the Beach (1983)

Film yönetmen Edward Yang'ın tek başına çektiği ilk uzun metrajlı filmidir. Taipei'de karşılaşan Sylvia Chang ve Terry Hu'nun oynadığı iki eski arkadaşı konu alıyor. On üç yıldır birbirini görmeyen iki arkadaş yeniden bir araya gelir. Biri Avrupa turnesinden yeni dönmüş başarılı bir konser piyanisti, diğeri ise yeni bir işe başlamıştır.

Taipei Story (1985)

Taipei Story, Edward Yang tarafından yönetilen ve yazılan Tayvanlı bir filmdir. Yönetmenin ikinci uzun metrajlı olan filmde Lung, geleneksel bir aile kadını olan ve eski çocukluk aşkı Ah-chin ile birlikte yaşayan ulusal Küçükler Ligi beyzbol takımının eski bir üyesidir. Birlikte yaşamalarına rağmen Ah-chin artık Lung'un başka bir kızla ilişkisinden bıkmıştır.

Terrorizers (1986)

Edward Yang'ın dram türündeki filmi, birkaç haftadır sürekli olarak yolları kesişen Taipei'deki üç çiftin hayatları hakkında metafizik bir gizemi konu alıyor. Film, Marksist bilgin Fredric Jameson tarafından postmodern film olarak değerlendirilirken, Yang'ın kendisi tarafından da zevkin karakterler, mekanlar ve türler arasındaki ilişkisinin bilmecesi olarak dile getirildi.

A Brighter Summer Day (1991)

Edward Yang tarafından yönetilen film, Yeni Tayvan sinemasında destansı olarak anılan gençlik ve suç filmidir. Film, 1950'lerin sonlarında ve 1960'ların başlarında geçiyor ve orta sınıf bir ailenin suça bulaşmış bir çocuğu olan Xiao Si'r'i merkezine alıyor.

A Confucian Confusion (1994)

1994 Cannes Film Festivali'nde gösterilen film hiciv-komedi türündedir. Film, bir halkla ilişkiler şirketinin yöneticisinin bir meslektaşını işten çıkardıktan sonra yaşam tarzını ve değerlerini sorgulamasını anlatıyor.

Mahjong (1996)

Edward Yang'ın hem yazdığı hem de yönettiği Tayvanlı komedi filmi olan Mahjong'da  Chang Chen, Nick Erickson ve Virginie Ledoyen rol alıyor. Filmde Taipei'nin yeraltı dünyasına 100 milyon dolar borcu olan tanınmış bir iş adamı kaybolur. İki serseri de bir gençlik çetesinin lideri olan adamın oğlunu takip etmeye karar verir. Film, 46. Berlin Uluslararası Film Festivali'nde mansiyon ödülü kazandı.

Yi Yi (2000)

Yi Yi, Edward Yang tarafından yazılan ve yönetilen bir drama filmidir. NJ adlı bir mühendisin  ve onun orta sınıf Tayvanlı ailesinin üç neslinin Taipei'deki mücadelelerini merkezine alır. Yi Yi, Yang'ın En İyi Yönetmen Ödülü'nü kazandığı 2000 Cannes Film Festivali'nde prömiyer yaptı. Şimdiyse 21. yüzyılın en önemli filmlerinden biri olarak kabul ediliyor.

Tayvan sinemasına soluk kazandıran başarılı yönetmen Edward Yang 2007'de hayata veda etti. Siz onu en çok hangi filmiyle hatırlıyorsunuz? Yorumlarınızı bekliyorum.