TÜİK: GENÇLER YAPAY ZEKÂYI DAHA FAZLA KULLANIYOR

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2025 yılına ait “Yapay Zekâ İstatistikleri”ni ilk kez yayımladı ve bireylerle girişimlerin yapay zekâ kullanımına dair çarpıcı veriler kamuoyuna sunuldu. Bu verilere göre, bireyler arasında üretken yapay zekâ kullanım oranı %19,2’ye ulaşırken, yaş grubu bazında en yoğun kullanıcılar genç bireyler oldu.

 GENÇLER ÖNDE: YAŞ GRUBUNA GÖRE KULLANIM

Bu veriler, yeni neslin teknolojiyi benimseme ve dijital araçlarla etkileşim konusunda daha aktif bir rol üstlendiğini ortaya koyuyor.

 GİRİŞİMLERDE YAPAY ZEKÂ KULLANIMI ARTARAK YAYILIYOR

Kurumsal alanlarda da yapay zekâ yaygınlaşıyor. 2021’de girişimlerin yalnızca %2,7’si yapay zekâ teknolojisi kullandığını beyan ederken, bu oran 2025’te %7,5’e yükseldi.

Girişimlerin çalışan sayısına göre yapay zekâ kullanımı dağılımı şöyle:

Ayrıca yapay zekâyı kullanan işletmelerin kullanım amaçlarının başında pazarlama ve satış süreçleri geliyor (%46,5), bunu üretim veya hizmet süreçlerindeki kullanım (%41,1), Ar-Ge/yenilik çalışmaları ve işletme süreçleri izliyor.

EĞİTİM DURUMU VE KULLANIM ARASINDA DOĞRUSAL BAĞLANTI

Eğitim seviyesi yükseldikçe yapay zekâ kullanım oranı da artıyor:

Bu tablo, eğitim geçmişinin teknolojik araçlara erişim ve kullanım becerileriyle yakından ilişkili olduğuna işaret ediyor.

 KULLANMAMA NEDENLERİ VE ENGELLER

Yapay zekâ teknolojilerini kullanmayan bireylerin büyük bir çoğunluğu, %63,3 oranla “ihtiyaç duymamak” gerekçesini öne sürdü. Diğer nedenler arasında belirsizlik, teknolojiye aşinalıksa eksiklik ve güvenlik/gizlilik endişeleri yer aldı.

İşletmeler açısından ise, yapay zekâ kullanımının yaygınlaşmasını engelleyen başlıca faktörler arasında uzmanlık eksikliği, yüksek maliyetler ve hukuki belirsizlikler dikkat çekiyor.