hem mesleğinizle hem sektörünüze neler yaptıklarınızla ilgili konuşacağız ama ona öyle bir kariyer geçmişi dinlemek isteriz sizden ben makine mühendisiyim ODTÜ makine mühendisliğinden mezunum aynı bölümden yüksek lisans ve doktoramı da aldım ve yüksek lisansımı Doktorum sırasında da bu bölümde asistan olarak çalıştım dinamik laboratuvarında ve ked laboratuvarında çalıştım sonra o dönemde Tabii asistanlığın belli bir süresi vardı eğer ilerlemeyecekseniz ayrılmanız gerekiyordu Ben de ayrılıp dayıya geçtim tasarım mühendisi olarak 7 sene 7 buçuk sene kadar da taide çalıştım orada da bir buçuk sene kadar çalışıp asıl hayallerimi gerçekleştirdiğim Ford otosana geçtim Çünkü arabalar benim çok hayalimdi o yüzden böyle koşarak Ankara’dan Gölcük’e doğru geldim zaten Gölcük doğumluydum onun için o da güzel bir birleşim oldu 10 sene Ford otosanda çalıştım sonra artık bir şeyler rutine bindi dedim ben yeniden bir başka şeyler deneyeyim tekrar savunma sanayine döndüm Ankara’da anova’da O da bir savunma sanayide tasarım şirketi Orada tasarım müdürü olarak 6 sene çalıştım Ondan sonra da dedim artık 30 sene oldu emeklilik zamanı geldi ve diğer hayalim olan danışmanlığa artık geçiş yapayım emekli olarak oradan ayrıldım bir süre izin yaptıktan sonra şimdi ufak tefek projelerle danışmanlığa başlıyorum harika Peki bu danışmanlığı açalım biraz neler yapıyorsunuz hangi konularda danışmanlık veriyorsunuz Evet şimdi daha çok Tabii ben hep tasarım Çalıştım o yüzden Tasarımın bütün Dertlerine bütün sıkıntılarını hakimim tasarım projeleri gerçekten çok sıkıntının büyük olduğu yerlerde Çünkü çoğu zaman Özellikle bizim anova’da yaptığımız işler böyleydi bir işi alıyorsunuz ama aslında ne müşteri o işi nasıl yapılacağını biliyor ne de siz biliyorsunuz hep birlikte bu işin hem teknik boyutunu hem testini hem bütçesini hem zamanlamasını hem de tabii karşınızda Samo Sanayi Başkanlığı gibi daha büyük bir müşteri var Hem onun memnuniyetini gözetecek şekilde bu projeyi yapmak durumundasınız kolay bir iş değil Ben de buraya Gerçekten çok emek verdim Otomatiğe de çok emek verdim Orada da yine kalibrasyon çalışıyordum motor kalibrasyonu O yüzden hala yollarda Ford kargoları gördüğüm zaman şöyle arkasından bakarım Sizinle bir dokunuşunuz var Onunla biz çalıştık Hatta orada ufak bir dinleyenlere şunu söylemek isterim izleyenlere Türkiye’de motor yapılmıyor motor tasarımı yapılmıyor diyen herkese Lütfen bunu artık söyleyelim o kargaların motoru Ekvator tamamiyle Türk mühendisleri tarafından Bizler tarafından yapılıyor üretiminin Tabii ki bir kısmı işte enjektörü şusu busu dışarıdan alınıyor ama onlara çok kafayı takmamak gerekiyor çünkü onlar Evet Mercedes’te zaten dışarıdan alıyor herkese boş veriyor ya da Siemens veriyor işin o kısmı Çünkü o kadar özel bir mühendislik ve o kadar özel bir üretim ki Bunu herkesin Yapması çok kolay değil o yüzden de bunları bütün büyük firmalar zaten dışarıdan temin ediyor Bizim de dışarıdan alıyor olmamız Dolayısıyla bunun yerli olmadığını göstermez Bunlar yerli ürünler O yüzden şu an mesela tank motoru yapılıyor ben çok heyecanlanıyorum çünkü bunlar Türkiye’de Türk mühendisleri tarafından yapılabilecek şeyler nedir Tabii ki çok büyük yatırımlar gerektiriyor O yüzden devletin desteğinin olması gerekiyor Ford’un yaptığı otosan’ın yaptığı diyeyim çünkü Ford Aslında çok fazla Ekvator okul içinde değildir kendi mühendisleriyle kendi imkanlarıyla bunu yapıyor ama çok büyük bir bütçe konuyor Tabii ki ortaya tank motoru dediğiniz ya da diğer savunma sanayi ürünleri işte helikopter motoru gibi bunlar o kadar büyük ürünler ve o kadar büyük bütçeler ki Hani bunu ne koçum ne de başka bir özel firmanın kaldırması gerçekten pek mümkün değil orada devlet gerekiyor Devlet olmadan pek mümkün değil gerçekten devlette Bu konuda gerçekten iyi destekler verdi Son yıllarda Biz de burada ağırladık çok değerli savunma sanayisi sizin söylediğiniz gibi birçok alanda Aslında faaliyet gösterdiğini ama ben de şöyle iş dünyasıyla ilgili yaptığım röportajlara dayanarak şunu söyleyeyim Maalesef ki en üzüldüğüm taraf Aslında patent sahibi olamamamız Keşke patentler bizde olsa da bu işin üretim tarafını Biz denetlesek de sadece satışını biz yapsak değil mi üretimi başka ülkelere yapmıştık ama yıllarca Biz hep üretmişiz ama patent olmadığı için hep işte ne derler o güzel tarafını böreğin kıymalı tarafı hep yiyenler yabancılar olmuş biz maalesef Onlar ne veriyorsa onunla idare etmek zorunda kalmış ama burada hemen şöyle de söyleyeceğim çok daha Tabii ki sektörün içinde Ama bu çok büyük kuruluşlar da biraz kobilere yanındaki firmalara destek vermeleri gerekiyor değil mi Kesinlikle aslında anlamada da bunu deneyimledim oldukça Çünkü orada Biz ana Yüklenici değiliz tabii Aselsan Roketsan Efe’nin ses Neyse hani onlar ana yüklenince Biz alt yükleneceğiz orada üretici olarak özellikle kullandığınız firmalar Hem belli yetkinliklere sahip değiller hem belli [Müzik] mali güce sahip değiller Çünkü siz belli makinalara ihtiyaç duyuyorsunuz siz hani o seviyede bir üretici değilsiniz sizin konunuz mu değil onlardan bekliyorsunuz Halbuki o da diyor ki İyi de ben bununla ne kazanacağım ve çok doğru bir soru çünkü adam o iş yerine para kazanmak için kurmuş Tabii ki bizim gibi savunma sanayinden gelen İşte bundan sadece 10 tane istiyorum 100 tane istiyorum diye çok daha küçük adetlerde talepleri olan insanları da tamamen vatan sevgisi ile Aslında yardımcı olmaya çalışıyorlar ama bir taraftan da orada teknenin ekmek üretmesi gerekiyor oranın gerekiyor çünkü bana öğrettiği 10 tanenin karşılığı zamanda Aslında kendisi belki 10 bin tane üretecek Benim verdiğim paradan çok daha fazlasını kazanacak işte orada da yine ne yazık ki devlete dönmek zorunda kalıyoruz biraz üreticilerin de desteklenmesi gerekiyor Onların da farklı teknolojileri Aslında ülkeye getirmesi gerekiyor çünkü yurt dışında Siz savunma sanayi için gittiğinizde maalesef diyeyim Türkiye’den geliyorsunuz [Müzik] ama olsun bakın sanayimizi geliştirdik değil mi kesinlikle bu konuda neler yapabileceğini bilmeyen kişilerle yola çıkabilirim kesinlikle yani savunma sanayi konusunda özellikle tecrübeliyim artı ilginç bir şekilde hep bana onlar denk geldi Niyeyse hep sıfırdan ekipler kurdum özellikle Hani bu konuya üretimden tasarıma geçmek isteyen ama nasıl yapacağını bilmeyenlerden başlayacağını bilmeyen yeni ekip kuracağım Ne olacak şimdi diyenler varsa memnuniyetle Onlara yardımcı olmak isterim harika Peki sizin aynı zamanda bir kitapla ilgili bir çalışmanız var ondan da biraz bahseder misin Bize çok güzel olur Şöyle Ben bir 2017 döneminde bir yoga eğitimi aldım Ondan önce 10 senelik yoga geçmişim vardı Ama hep Hani daha işin sportif tarafındaydım eğitimini alınca Baktım ya Derya Deniz bir felsefe var ve ben çok Teknik bir insanım mühendisim düzüm yani Hani belki en doğru tabir bu oluyor o tarafta birdenbire hisler duygular felsefe ne oluyor ruhsal bir şeyler bana çok ilk başta çok değişik geldi ama yepyeni şey bana çok yabancı olan bir konu ama hani beni bu kadar saracağını bile aslında hiç düşünmemiştim baştan sonra oradan böyle bir ilerledik bir sürü eğitim aldığım İşte o kadar meditasyondur neler neler Hani bayağı bir eğitimlerini aldım çok çok hoşuma gitti sonra da bunlara girince Tabii biraz da evrenin kurallarını görüyorsunuz Bir alma verme dengesi var al al al olmuyor Evet biraz da vermek gerekiyor o pandemi döneminde herkesle birlikte belki de ki benim daha önceden hedeflerimin arasındaydı kitap yazmak bir arkadaşımla birlikte Nezaket Eryılmaz onunla birlikte oturduk Yoka felsefesini bir roman olarak anlattık bir adım daha isminde bir kitabımız var peki şimdi başka bir seviye aslında Hem Mühendislik hayatın bu kadar içinde hem de işte felsefesini görmek evrenin genç Mühendisler için birkaç tavsiyeyi istesem ve seninle ne söylemek istersiniz ileriye dönük çalışmaları için bu yeni yola başlamış yeni çıkmışlar olabilir neler söylemek istersiniz mühendisi olacak arkadaşlara [Müzik] aslında Ben felsefelerle Tanış madığın akılda mantıklı doğrusunu yapmaktı neydi işte Zaten karar verme algoritmaları vardır böyle bakarsanız Evet işte bu doğrusudur yapmak istiyor muyum hiç sormam ki doğrusu budur Çünkü bunun yapılması gerekiyordur ve ben onu yaparım Oysa bu tarafı öğrendikten sonra dedim Bir dakikaya Aslında ben neyi istiyorum ne beni mutlu ediyor içim nerede rahat ediyor deyip orada başka şeyler artık yapmaya başladım O yüzden onlara da ben bunu tavsiye ederim ilk önce Çünkü insan bu çok basit bir teknik aslında hani bir şeye karar vermek istediğinizde gözlerinizi kapatıp kendinizi o yapılmış gibi bir hayal edin Tesla yapıyormuş bunu galiba değil mi Nasıl Tesla yapıyormuş sanırım Evet sonra Bir de olmadığı haliyle ne oluyor hayal edin ve o sırada kalbinizde ne var bir ağırlık mı var yoksa bir hafiflik mi var Eğer hafiflik varsa Orası doğru karardır sizin için aslında çok basit kesinlikle aykıza çok keyifli bir sohbet oldu.
ÇOK DAHA FAZLASI BUSINESS CHANNEL’DA…
MAGAZİN
4 gün önceSPOR
5 gün önceGÜNDEM
5 gün önceALSANA İŞ
5 gün önceDÜNYA
5 gün önceMAGAZİN
5 gün önceMAGAZİN
5 gün önce